30-05-2023r. |
Imieniny obchodzą: Feliksa, Ferdynanda, Zdzisława

szukaj:

Jesteś tutaj: Strona Główna » Projekt innowacyjny – „Tam i z powrotem”

Projekt innowacyjny – „Tam i z powrotem”

13-12-2016

Założenia projektu „Bezpiecznie tam i z powrotem.”

 

Ideą projektu jest przeprowadzenie jak najszerszego zakresu działań profilaktycznych

promujących bezpieczne zachowania na drodze oraz wzajemną kulturę wszystkich uczestników ruchu drogowego. Ważnym aspektem projektu jest kształtowanie u młodzieży gimnazjalnej  poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo młodszych uczniów, włączenia ich w edukacyjne działania profilaktyczne w ciekawej formie adekwatnie do ich potrzeb rozwojowych.

 

W Polsce każdego roku 400 rodzin traci dziecko w wyniku wypadków drogowych. Około 5000 dzieci jest rannych, z których wiele pozostaje kalekimi do końca życia[1]. To zwiększające się zagrożenie bezpieczeństwa na drogach wymaga podjęcia konkretnych działań zapobiegawczych. Zadanie to nabiera szczególnego znaczenia w czasie roku szkolnego, kiedy dzieci przemierzają niejednokrotnie samodzielnie ulice, chodniki itd. Droga taka to szczególne wyzwanie dla maluchów, które po raz pierwszy w życiu poszły do szkoły. Dlatego powstał pomysł na innowację pedagogiczną, w której podejmiemy wspólne działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci, wymagających w ruchu drogowym szczególnej opieki i troski.

 

 Inspiracją do wprowadzenia innowacji w naszej szkole jest zwiększenie poczucia wspólnoty wśród uczniów dwóch etapów edukacyjnych, promowanie przy użyciu ciekawych   i urozmaiconych metod sprzyjających uczeniu się bezpiecznego zachowania na drodze w sezonie jesienno-zimowym, a więc wtedy, gdy najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem pieszych.

Projekt sprzyja strategii uczenia się poprzez zadawanie pytań, łączenie informacji z różnych dziedzin. Nauka zasad bezpiecznego poruszania się po drogach jest zaplanowana, rozłożona w czasie kilku miesięcy, odnosi się do mnemotechnicznych technik zapamiętywania (słowa- klucze, tematy- hasła)

i  rodzajów inteligencji wielorakiej według teorii Howarda Gardnera.

-możliwość zaprezentowania swoich umiejętności i prac w większym gronie

-propagowanie postaw prospołecznych; wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych

 

Odbiorcami treści innowacji będą: dzieci z klas I-III szkoły podstawowej i I-III gimnazjum oraz ich rodzice. Całą społeczność szkolną, rodziców i mieszkańców zaprosimy do akcji wieńczącej innowację- biegu pod hasłem „Stop wariatom drogowym”.

Wsparcie merytoryczne zapewnią przedstawiciele władz samorządowych, KPP Tomaszów Maz, przedstawiciele fundacji „Kierowcy Dzieciom”, przedstawiciele WORD Piotrków Trybunalski, motocykliści zrzeszeni w tomaszowskich stowarzyszeniach a także przedstawiciele Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Tomaszowa Maz.

 

[1]  Frątczakowie E. J. –  Wiersze, inscenizacje,  opowiadania, zagadki i piosenki w edukacji komunikacyjno – drogowej uczniów szkoły podstawowej. Bydgoszcz 1995r.

 

Pierwszym  działaniem podjętym w ramach projektu było ogłoszenie konkursu na projekt logo wśród uczniów gimnazjum. Zgodnie z przyjętym regulaminem konkursu zgłoszone prace mogły być wykonane dowolną techniką plastyczną lub komputerową, powinny czytelne i łatwo identyfikować się z projektem. Wszyscy uczestnicy dodatkowo złożyli oświadczenia, że prace są ich własnością i nie są łamane prawa autorskie.

W efekcie do jury w składzie: Katarzyna Wosińska, Iwona Białecka, Gabriela Bujak (nauczyciel informatyki) i Magdalena  Ślifierska (nauczyciel plastyki i zajęć artystycznych) wpłynęło około trzydziestu projektów. Wyłoniono trzech finalistów: Julię Sęk (klasa III ), Kacpra Dąbrowskiego (klasa II a) i Wiktorię Kowalską (klasa II a).

Finałowe prace zaprezentowano uczniom klas I-III szkoły podstawowej, którzy przyznali swoją nagrodę publiczności. Faworytem okazało się „serduszko zapięte pasami”, które podbiło serca najmłodszych. Co ciekawe, wybór ten okazał się zbieżny z ostatecznym werdyktem jury, które także pracę Kacpra Dąbrowskiego uznało za zwycięską i zdecydowało, że to właśnie „serduszko” będzie promować projekt i kolejne działania.

W dniu 10 listopada ogłoszone zostały wyniki konkursu. Finalistkom konkursu i zwycięzcy wręczono nagrody rzeczowe w postaci kasków rowerowych.

julia-sek1 kowalska-w-21 logo

 

 

W Smardzewicach innowacyjnie i bezpiecznie

W dniu 1.12.2016r. w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Smardzewicach odbyło się spotkanie w ramach projektu innowacyjnego „Bezpiecznie tam i z powrotem”. Założeniem programu jest edukacja w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a jego beneficjentami są uczniowie klas gimnazjalnych oraz klas I-III szkoły podstawowej. Gośćmi specjalnymi byli:, z-ca Wójta Gminy Tomaszów Mazowiecki- p. Sławomir Bernacki,  policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim na czele z Komendantem – insp. Szymonem Hermanem, Michał Kędziora- koordynator ds. BRD z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie Tryb.  oraz dziadkowie dzieci z klas I-III szkoły podstawowej.

Spotkanie poprowadziły autorki programu: Katarzyna Wosińska (pedagog szkolny i wicedyrektor placówki) i Iwona Białecka (nauczycielka klasy III szkoły podstawowej i WOS). Na początek goście mieli przyjemność obejrzeć przedstawienie  „Znaczki odblaskowe”, które przygotowali najmłodsi uczniowie pod kierownictwem wychowawczyni- p. Ewy Dąbrowskiej. Kolejnym ciekawym punktem okazał się pokaz mody. Gimnazjaliści zaprezentowali się we własnoręcznie zaprojektowanych strojach, pod hasłem odblaskowej mody użytkowej. Pokaz przygotowała i nadzorowała p. Magdalena Ślifierska- nauczycielka zajęć artystycznych i plastyki. Uczniowie podczas pokazu udowodnili, że odblaski w odpowiednio dobranej formie nadają się zarówno na spotkanie z przyjaciółmi, dyskotekę,  ale także do szkoły i na boisko. Maluchy nie zostały dłużne i zaprezentowały na sobie własnoręcznie zaprojektowane odblaski. Wreszcie przyszedł czas na dorosłych, którym zaprezentowano spot wyreżyserowany i  nagrany przez uczniów klasy I gimnazjum pod hasłem „Wy dbacie o nas, my zadbamy o Was”. Dzieci zachwyciło hasło spotu „Nie rób łaski, noś odblaski”. Autorzy: Jan Gluźniewicz, Krzysztof Kubacki i Kacper Wosinek zostali nagrodzeni brawami i nagrodami specjalnymi przygotowanymi przez WORD. Wreszcie nadszedł czas na piosenkę „Halo, panie policjancie”, którą wykonały wszystkie dzieci w ramach podziękowania dla policji. Test wiedzy poprowadzony przez policjantkę okazał się dla dzieci prosty, a ich wiedza imponująca, dlatego wszystkie zostały udekorowane przez Komendanta specjalnymi odblaskowymi orderami i nagrodzone kamizelkami odblaskowymi. Policjanci w ciekawych pogadankach udowadniali jak potrzebne jest noszenie odblasków, a komisarz Łazowski w obrazowym doświadczeniu pokazał dokładnie jak, i gdzie nosić odblaski.

Goście z Policji, WORDu i Gminy wielokrotnie nagradzali dzieci, chwalili ich zaangażowanie i wiedzę. Niespodzianką okazała się przysięga, którą na ręce małego Adasia w stroju policjanta złożyli dziadkowie i babcie- obiecali nosić kamizelki odblaskowe, które wręczyli Komendant, z-ca Wójta i  koordynator ds. bezpieczeństwa z WORD. Wszyscy obecni dorośli także dostali odblaski z prośbą o noszenie ich na co dzień.

Spotkanie wywołało wiele uśmiechów, ale spowodowało też chwilę refleksji: „kochaj życie noś odblaski”, „nie żyjesz tylko dla siebie” itp. Wszyscy goście wychodząc dziękowali za wspólnie spędzony czas i mądrą zabawę. Kolejne spotkanie- już wkrótce.

 

 

„Kochany Panie Mikołaju”

zaśpiewali po raz pierwszy wspólnie w dniu 6 grudnia uczniowie klas I-III szkoły podstawowej.

 

„Kiedy w szkole pojawia się policja, to na pewno dzieje się coś ciekawego”- te słowa wicedyrektor Katarzyny Wosińskiej wypowiedziane w dniu 1 grudnia znalazły potwierdzenie również w Mikołajki. Tego dnia na mikołajkowe spotkania z najmłodszymi przybyli policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim na czele z Komendantem – insp. Szymonem Hermanem przywożąc ze sobą Mikołaja.

Połączono przyjemne z pożytecznym i oprócz mikołajkowych zabaw i pląsów przeprowadzono zajęcia praktyczne z wykorzystaniem pluszowego miasteczka ruchu drogowego. W nagrodę za wykazanie się znajomością zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu uczniowie otrzymali z rąk Mikołaja prezenty.

 A ponieważ przyjemności nigdy za wiele swoje życzenia i kolejne podarki przekazał także witany serdecznie na Mikołajkach po raz pierwszy (i mamy nadzieję nie ostatni) Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki Franciszek Szmigiel.

„Ach, gdyby tak było codziennie…”- to westchnienie jednej z uczennic będzie najlepszą  „ mikołajkową” puentą.

 

„Rowerowo-przepisowo”

Wraz z nadejściem wiosny warto wykorzystać pierwsze ciepłe dni na wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu. Dlatego, zgodnie z założeniami projektu „Bezpiecznie tam i z powrotem”, 24 marca rozpoczęliśmy przygotowania do bezpiecznego sezonu rowerowego.

            Wszystkie klasy I-III miały za zadanie przygotować prezentacje określonych zagadnień i wywiązały się z tego wzorowo. I tak mieliśmy szansę dowiedzieć się, jak zbudowany jest rower (klasa II a), jakie mamy rodzaje rowerów (klasa II b), co stanowi niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty (klasa I), które znaki drogowe rowerzysta powinien znać (klasa III a) oraz dlaczego rower to ekologiczny i zdrowy środek transportu (klasa III b),

            Równie ważna jak teoria jest praktyczna umiejętność jazdy rowerem, która została sprawdzona na torze rowerowym wyznaczonym i przygotowanym w Sali gimnastycznej przez pana Michała Klatkę. Bezbłędne przejazdy reprezentantów klas oceniła i omówiła pani policjantka z Wydziału Ruchu Drogowego.

            Emocje uczniów rozpalił quiz w formie Koła Fortuny. Pytania i zadania z czterech dziedzin : ruch ( przejścia z transparentami i skandowaniem haseł na temat bezpiecznego poruszania się na rowerach), muzyka i wierszyki (brawurowe rozgrzewki poprowadzone przez wychowawców), plastyka (rozpoznawanie znaków drogowych), zagadki i pytania (przygotowanie projektu wycieczki rowerowej) oceniało jury złożone z gości- przedstawicieli policji, WORD-u, Nadleśnictwa Smardzewice, Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego.

Ocenie jury podlegał także strój uczniów. Zostali wyłonieni ci, którzy mieli na sobie najbardziej jednolity kolorystycznie ubiór w barwie przydzielonej całej klasie. Nagroda była prawdziwą frajdą, bowiem nikt wcześniej nie miał okazji wsiąść i przewieźć się sześcioosobowym rowerem z daszkiem należącym do Zespołu Parków Krajobrazowych. A to jeszcze nie koniec wyróżnień.  W dniu 28 kwietnia ci sami uczniowie będą brali udział w akcji „Jabłko czy cytryna” wspólnie z patrolem policji.

            Swoje pociechy dopingowali rodzice i dziadkowie stanowiący część drużyn poszczególnych klas. Dodatkowo mieli oni możliwość w tym dniu oznakować swoje rowery dzięki uprzejmości policji.

            Spotkanie zwieńczyło wspólna nauka piosenki „Rower o jejku” ze spontanicznymi elementami choreografii.

 

Dziękujemy wolontariuszom za pomoc przy organizacji spotkania.

Koordynatorzy projektu

 

Szkoła w Smardzewicach „wkręcona” w bezpieczeństwo.

W dniu 28.05.2017 roku odbył się wielki finał innowacji „Bezpiecznie tam i z powrotem”. Ideą projektu było przeprowadzenie jak najszerszego zakresu działań profilaktycznych promujących bezpieczne zachowania na drodze oraz wzajemną kulturę wszystkich uczestników ruchu drogowego.  Na spotkaniu pojawiły się wszystkie współpracujące służby, rodzice, dziadkowie i oczywiście bohaterowie projektu- dzieci. Za wzorowe uczestnictwo w projekcie przedstawiciele wszystkich instytucji otrzymali statuetki i świadectwa z czerwonym paskiem. Zwieńczeniem akcji miał być bieg pod hasłem „Stop wariatom drogowym”, niestety pogoda pokrzyżowała plany organizatorów. Akcję „Jabłko czy cytryna” przełożono na 31.05.2017r.  Dzieci w towarzystwie policji zatrzymywały pojazdy w okolicy szkoły by nagrodzić prawidłowo jadących kierowców słodkim jabłkiem, a łamiących przepisy dzieci karały kwaśną cytryną, którą kierowca musiał zjeść. Iwona Białecka i Katarzyna Wosińska dziękują wszystkim za wspólną lekcję i zabawę.